Велосипед я купував на початку серпня 2016 року. До того часу велосипед у мене був тільки в дитинстві, ще з приставними додатковими коліщатками :), після чого за сорок років я на велосипеді їздив буквально кілька разів. Щоправда, потенційним велосипедистом, мабуть, був завжди, бо, наприклад, у 1985-му, відпочиваючи на турбазі в Калінінградській області, на якомусь прокатному синглспіді типу "України" з'їздив за день від Свєтлогорська до Балтійська й назад, а недавно подивився, що це 48 кілометрів в один кінець :).
У 2016-му сів на позичений у знайомої на пару тижнів Comanche, моделі якого вже навіть не згадаю. На тому велосипеді (MTB десь 2007 року на 26-дюймових колесах, з грипшифтами) я буквально за кілька днів їздив через пів-Києва й розумів, що хочу свій велосипед. При цьому збирався їздити і містом у справах (одразу зрозумів, який це чудовий міський транспорт), і на покатеньки, і в походи, коротше кажучи, в різних умовах, а кілька велосипедів не дозволю собі з фінансових міркувань іще довго, тому треба дуже добре подумати й знайти щось максимально універсальне.
Знайомий, який багато їздить, сказав, що мені з моїм зростом варто думати про найнер; я спочатку побоювався, бо читав про нижчу маневреність великих коліс і придивлявся до 27,5-дюймових варіантів. Але, спробувавши проїхатись на його найнері по ґрунту, боятися великих коліс перестав. У кінцевому підсумку зрозумів, що хочу гібрид.
Пару тижнів читав статті й форуми, відстежував ціни на різні моделі. Хотів вкластися у 300 євро, а краще менше. В принципі готовий був купити й неновий велосипед у нормальному стані (досвідчені друзі готові були подивитися й оцінити стан разом зі мною). Але в зазначену ціну вкластися було майже нереально, особливо з урахуванням того, що практично одразу свідомо вирішив: дуже постараюся знайти за прийнятною ціною моделі з касетою, а не різьбовою втулкою з тріскачкою. Адже я знав, що їздитиму багато, ну й вага моя становить під 80 кг. (Як крайній варіант, розглядалася й купівля велосипеда з втулкою під тріскачку з подальшою швидкою заміною.) А влітку 2016 року моделей з втулкою під касету було на мої цінові можливості дуже мало. Серед них був і Author Horizon, який був досить збалансованим і подобався мені зовнішньо, але коштував дорожче. І тут імпортери Author в Україні, дізнавшись про бойове минуле, запропонували мені знижку (я про неї не просив, це була їхня ініціатива!), яка вже дозволяла про щось думати.
Остаточний вибір робив уже на складі, між моделями Author Horizon 2016 й 2014 років (друга була дешевшою). Вони дещо відрізнялися геометрією (новіша модель у тому ж загальному розмірі довша), і прокладка тросів у моделі 2016 року була під верхньою трубою рами, а в моделі 2014 року — над нею. Подивившись на обидві моделі поруч, купив Author Horizon 2016.
Таким він був через місяць після купівлі:
Вложение:
P_20160909_171054_1_p_cropped_95.jpg [ 657.31 КБ | Просмотров: 2611 ]
(На рамі шестилітровий гідратор, під сідлом замість підсидельної сумочки пристосував якусь аптечку чи чохол від тонометра :).)
А такий він тепер:
Вложение:
IMG_20180105_154514108_cropped_85.jpg [ 875.46 КБ | Просмотров: 2611 ]
КомплектаціяРама: алюмінієвий сплав 6061. Розмір рами: 20". Судячи з усього, каталожна (бачив дуже подібні рами у велосипедів якихось інших марок). Повну геометрію (з таблиці в каталозі Author; сам переміряв не все) наведено під спойлером.
S/T c-t [мм] 508
S/T c-c [мм] 0
T/T h [мм] 600
T/T a [мм] 577
H/T [мм] 170
C/S [мм] 440
W/B [мм] 1091
Угол S/T [°] 73.5
Угол H/T [°] 71.0
F/L [мм] 473
B/B drop [мм] 60
B/B width [мм] 68
F/R [мм] 42
Рама "накатиста". Основних мінусів у неї два: те, що тримач заднього перемикача інтеґрований в раму, а не змінний, і не зовсім вдале розташування бонок, таке, що, наприклад, передній перемикач з верхнім хомутом поставити, не жертвуючи бонками на підсидільній трубі, неможливо (хіба що використовувати якісь проставки).
Вилка: RST Neon T, без блокування, хід 60 мм
Кермова колонка:
Prestine, інтегрована, 1 1/8" —> VP-A45AC, напівінтегрована, 1 1/8"
Винос: Zoom
Кермо:
MTB-152TP, сталеве, діаметр 25,4 мм, ширина 660 мм, кут 6 градусів, вага 485 г —> "метелик", ширина 590 мм
Гріпси Author (піна) —>
гріпси Trek (подарунок мого механіка) —> після зміни керма обмотка Velo VLT-001G
Підсидільний штир: Zoom
Сідло: Author Courier
Каретка:
якась від VP, під квадрат —> Shimano BB-UN26 (вал LL123)
Система:
Prowheel (48-38-28, шатуни 175 мм) —> Shimano FC-M391 (48-36-26, шатуни 175 мм)
Касета:
Shimano CS-HG200-7 (12-32) —>
Shimano CS-HG-41-8 (11-32) —> Shimano CS-HG-51-8 (11-32)
Ланцюг:
KMC Z51 чи Z72 (не пам'ятаю) —>
KMC Z8S —>
KMC X8.93 —>
KMC X8.93 —>
якийсь старий ланцюг, з яким зараз допрацьовує стерта касета —> KMC X8Gold
Передній перемикач:
Shimano Tourney FD-TY510 —> Shimano Alivio FD-T4000
Задній перемикач:
Shimano Altus RD-M310 —> Shimano Deore XT RD-M772
Ручки перемикання й гальм:
моноблоки Shimano ST-EF51-A під 4 пальці —> моноблоки ST-EF65 під 2 пальці
Педалі:
Wellgo C172 —> Wellgo M-20 на промпідшипниках
Гальма:
ободові ("вібрейки") Tektro 855AL —>
ззаду поки ободове ("вібрейк") Tektro 855AL, спереду механічне дискове Avid BB7 —> механічні дискові Avid BB7
Ободи:
Jalco (одинарні) —> Mach1 240 (подвійні)
Передня втулка:
Quando, точну модель не знаю, під ободові гальма, 32 отвори —> Novatec D041SB на промпідшипниках
Задня втулка:
Quando, точну модель не знаю, дві собачки, під ободові гальма, 32 отвори —>
аналогічна втулка X17 (зроблена, здається, тією ж Quando) —> Novatec D042SB на промпідшипниках
Покришки:
Author Speed Master 700x42c —>
Schwalbe Smart Sam 47-622 (29x1.75) —>
комбінація Schwalbe Smart Sam 47-622 й Author Speed Master 700x42c —> Schwalbe Land Cruiser Road Tyre 37-622 (28x1.40, 700x35C) більшість часу; Schwalbe Smart Sam 47-622 (29x1.75) для складних ґрунтів тощо
Додаткове обладнання.
Багажник: Topeak Explorer 29er Disc
Фляготримач:
Ostand CD-75F (чорний варіант) —>
BBB FuelTank XL (BBC-15) —> Ostand CD-75F. Повернув стандартний фляготримач, бо з'явилася 950-мілілітрова Elite MaxiCorsa. Планую на другу пару бонок поставити планку, щоб дірки перемістилися, й поставити одночасно два фляготримачі (розташування бонок таке, що зараз маленький та великий фляготримачі одночасно не влізають)
Підсидільна сумка: Author SuMo A-S3152 (12 літрів). На фото вона заповнена свіжокупленими яблуками :).
Вложение:
IMG_20180105_180516932_cropped_94.jpg [ 918.88 КБ | Просмотров: 2611 ]
Хронологія та інші подробиці модернізації (для тих, кому цікаво)Найпершими, ще в жовтні 2017 року, замінив пластикові педалі, в яких після трьох місяців активного катання з'явилися тріщини. "Топталками" M-20, купленими за смішною ціною, задоволений, пройшли вже багато тисяч кілометрів.
На початку 2017 р. взяв за акційною ціною касету CS-HG41-8 і перейшов з 7 швидкостей на 8. Поміняв тільки касету й ланцюг, а моноблоки не міняв, переробив правий моноблок (частково сам, частково з допомогою свого механіка) на восьмишвидкісний за відомим з форумів рецептом.
Тоді ж поставив покришки Schwalbe Smart Sam 47-622 (29x1.75), на яких від'їздив до кінця зими, а в теплий час використовував для ґрунтових покатеньок тощо і як основні після псування Author Speed Master.
У травні 2017 р. замінив передній перемикач на FD-T4000. За 15 євро нічого кращого на той момент точно не було :). Рамка набагато жорсткіша, а якість перемикання вища, ніж у Tourney FD-TY510, що стояв з заводу.
Влітку 2017 року замінив кермо. Я регулярно їжджу на досить великі відстані й давно хотів кермо з різними можливими положеннями рук, причому швидко зрозумів, що, враховуючи режим використання (в тому числі майбутні походи тощо), це буде, скоріш за все, не "баран". Приятель, знаючи про мої плани, запропонував спробувати привезений з Німеччини дешевий "метелик", який йому не підійшов і лежав без діла. Я кілька днів поїздив, кермо дуже сподобалося й залишилося у мене. (Приятель його запропонував практично в подарунок.)
Восени 2017 року замінив задній перемикач на Shimano Deore XT RD-M772 з довгою лапкою. На тому, що стояв з заводу, можна було б ще якийсь час поїздити, але він на той момент, пройшовши десь 4000 км, пережив кілька падінь і перемикав уже не дуже чітко. Звичайно, дешеві моноблоки — це дешеві моноблоки, але й сам перемикач уже сильно "грав". Ще на початку 2017 р. приїхав Shimano Deore RD-M591, але він був з верхнім хомутом, тобто down swing. (За ті гроші нічого нормального з нижнім хомутом, тобто top swing, за прийнятними для мене цінами не було.) За попередніми прикидками думав, що влізе, але виявилося, що його хомут все ж таки перекриває бонку на підсидільній трубі рами, а відмовлятися від однієї з двох пар бонок я не хотів, тому довелося його продати. Влітку 2017 р. розглядав варіанти або нових перемикачів класу Alivio, або Deore XT, який був у користуванні; за ціною вони були схожими між собою й дешевшими від того, що в результаті купив. Але коли побачив на Wiggle новий M772 за 43 євро й покришки Schwalbe Land Cruiser, разом з якими виходила безкоштовна доставка, вирішив, що треба брати. Перемикач 9-швидкісний, тому зможу продовжити його використовувати, якщо перейду на "дев'ятерик".
Тоді ж, у вересні 2017 року, поставив покришки Schwalbe Land Cruiser 700x35c (37-622). Вони виявилися навіть універсальнішими, ніж я думав: навіть по мокрому снігу вони пішли досить нормально, відтак продовжую на них їздити, міняти на зиму не став.
Отже, тепер велосипед у тій комплектації, яку наведено на початку теми. За 2017 рік він проїхав близько 7000 кілометрів.
Для тих, кому цікаво, нижче під спойлером опишу й
подальші плани щодо компонентів.
Вже замовлено за кордоном за акційною ціною механічні дискові гальма Avid BB7 з роторами G2 діаметром 160 мм. Під них придбано нові втулки на промислових підшипниках: Novatec D041SB (передня) й D042SB (задня).
Чому механічні гальма, а не гідравлічні? Як уже писав, збираюся їздити у довгі походи й подорожі, тому хотілося гальм достатньо надійних, ну й ремонтопридатних у польових умовах, або вже таких, щоб імовірністю відмови можна було знехтувати. Гідравлічні гальма такого класу, щоб на них можна було покластися, коштували б не 82 євро за пару (це вже з доставкою), а набагато більше.
Чому саме ці втулки? Я довго думав сам і радився зі своїми механіками: купити втулки на промпідшипниках, чи все ж таки на насипних. (Крім того, замислювався, чи не встановити втулку з генератором, але швидко зрозумів, що для мене це не настільки потрібна річ.) У тому ціновому діапазоні, який я розглядав, двома основними варіантами (практично без інших реальних) були: на промпідшипниках — зазначені новатеківські; на насипних — Shimano FH-M525A спереду + HB-M525 ззаду. За ціною комплекти були майже однаковими (близько 43 євро новатеківські, близько 40 євро шиманівські). Все ж таки, порадившись, вирішив, що надійність новатеківських достатня, щоб поставити їх та менше морочитися з обслуговуванням, хоча ремонтопридатність "насипу", звичайно, приваблювала.
Вилку, звичайно, хотілося б трохи кращу, але дивитимуся на свої фінансові ресурси, на те, що буде у пропозиціях магазинів, ну й на плани механіка, мого приятеля, який ніби збирався поекспериментувати з удосконаленням моєї вилки.
Касета вже дуже зношена; на ній ланцюг, який розтягнувся вже десь на 1,5 й який свідомо вже не міняю :). Скоро "довбиваю" касету разом з ланцюгом. Разом з гальмами приїде касета CS-HG51-8 (11-32), яка коштувала за акційною ціною близько 11 євро (вже з доставкою), різниця в ціні з молодшими моделями (41-шою та 31-шою) була дуже невелика, тому не було сенсу купувати щось інше. Коли поставлю нову касету, тоді вже й новий ланцюг KMC X8G, що давно лежить у шухляді, запрацює.
За цей рік, гадаю, дослужить своє й система, яка стояла в заводській комплектації. Розуміючи, що нормальних систем під квадрат скоро зовсім не буде, я ще у квітні знайшов і купив з суттєвою знижкою Shimano Acera FC-M391, яка тепер лежить на полиці й чекає, коли настане час її ставити.
Можливо, цього року поставлю комбіновані педалі (один бік платформений, інший контактний), але не впевнений. Враховуючи поїздки в різноманітних умовах, точно не буду ставити чисто контактні.
Можливо, колись поміняю моноблоки на щось інше, але поки що конкретних планів немає.
Враховуючи, що їжджу в різну погоду (в тому числі й на зиму велосезон не закриваю), час від часу придивляюся до різних крил. З переднім ситуація простіша, але хотілося купити одразу комплект, а заднє, скоріш за все, все ж таки доведеться майструвати з пластмаси вручну внаслідок особливостей багажника.
У кінцевому підсумку можу сказати, що, хоч за наявності більших фінансових ресурсів я б, можливо, обирав у тих чи інших ситуаціях якісь інші варіанти компонентів (а можливо, мав би взагалі чотири різних ровери на різні випадки :)), але з урахуванням конкретних можливостей та обмежень я в цілому дуже задоволений тими рішеннями, які приймав і влітку 2016 року при виборі велосипеда, і пізніше, розглядаючи варіанти його вдосконалення. Щоразу витрачаю досить багато часу на читання й аналіз технічних матеріалів та різних обговорень, але це дає можливість обирати розумно. Сподіваюся, що й мій досвід колись комусь допоможе :).